Autisme pædagogik

I arbejdet med autister er det vigtigt først at udarbejde en autismeprofil ved hjælp af blandt andet dataindsamling, hvor det afklares hvilke vanskeligheder der er mest udfordrende for borgeren.

Autister kan have følgende vanskeligheder, men nødvendigvis ikke indenfor alle områderne. Ligeledes kan graden af vanskeligheder svinge meget indenfor følgende områder:

•Afvigende socialt samspil
•Afvigende kommunikation
•Repetitive / sterotype adfærds – interesser og aktivitetsmønstre
•Anderledes sensorisk bearbejdning
     
Det er vigtigt at forstå at autisters hjerne ikke ”fejler” noget, men blot fungerer anderledes end hos størstedelen af befolkningen.

Autister er meget detaljefokuseret og har ofte eksekutive vanskeligheder. Det vil sige at de har svært ved at se sammenhænge og ved at planlægge. De proffetierer af en struktureret hverdag med gentagelser og ikke impulsive handlinger. Dog skal man passe på at man ikke fastholder mennesker med autisme i for fast en struktur, da der derved ikke sker udvikling.
 
Metoderne og skemaerne i Autismepiloten byder på mange brugbare udviklingsværktøjer.

Sidst opdateret: 01.06.2018